Etisk fråga
|
Ja, enligt
konsekvensetiken |
Nej, enligt
konsekvensetiken |
Ja, enligt
pliktetiken |
Nej, enligt
pliktetiken |
För eller emot strängare straff för mord?
|
Det är stränga straff som har gjort att människor har förstått att de inte ska använda våld.
|
Strängare straff leder inte till färre mord.
|
Att mörda är det värsta brott man kan begå eftersom man har brutit mot den viktigaste regeln i samhället, att inte döda någon.
|
Straff ska som regel vara så milda som möjligt för att brottslingar ska få chans att bli bättre människor.
|
Ska skolans ordningsregler om klotter alltid användas?
|
Fler skulle kunna börja klottra om regeln inte alltid används.
Elevers svårigheter med föräldrar kan lösas om problemen blir kända.
|
Vissa elever kan få ännu värre problem med sina föräldrar om klottret blir känt.
|
Alla regler måste
följas. Ett brott mot skolans ordningsregler måste få följder. |
Barns rättigheter går före alla andras enligt FN:s barnkonvention.
|
Ska man tala om för läraren att någon fuskar på ett prov?
|
Man får bra konsekvenser utav det som t.ex förtroende av lärarna.
|
personen/personerna som man berättar om kan bli "sura" och man kan i värsta fall förlora en vän om man upprepar det.
|
Man gör enligt reglerna rätt eftersom man säger till när någon bryter dem.
|
En sådan regel är inte alltid lätt att följa och kan därför förbättras eller förhindra fusk på andra sätt.
|
Ska man svara ärligt att man tycker att kompisens tröja är ful?
|
Man talar sanning och den varar längst och kommer alltid fram i slutet.
|
Man kan såra kompisen och då finns det en risk att personen inte vågar ta på sig vad den vill längre.
|
Att tala sanning är en oskriven regel som oftast är bra att följa. Både för ditt och andras välbefinnande.
|
Sanningen kan såra vilket är ett brott mot plikten för dig själv och för samhället runtomkring.
|
Ska de som inte samlat ihop pengar få följa med på tränings-
lägret nästa sommar?
|
Ja eftersom annars så missar den personen träningstid och lär sig mindre än de andra.
|
De som inte samlar in borde "straffas" för att lära sig att man måste hjälpa till för att belönas.
|
Lärarna/tränarna har en plikt mot barnen och föräldrarna att lära barnen så mycket som möjligt vilket man inte följer om man lämnar vissa hemma.
|
Barnen måste lära sig från början vad som är okej eller inte och om man tolererar att vissa får följa med utan att jobba så arbetar man mot detta.
|
Ska man ge pengar till någon som tigger på gatan?
Scenario: Du passerar förbi en kvinna som tigger pengar. Du har fem kronor som du inte behöver just nu i din ficka. Ska du ge bort pengarna eller inte?
Om man ska se positivt ur ett konsekvensetiskt perspektiv så borde man ge pengarna eftersom man ska bemöta så som man själv skulle vilja bli bemött. Alla handlingar har konsekvenser och om jag inte hjälper en person så får denna personen det svårare. Om man skulle byta person så skulle jag vilja ha pengarna för att kunna överleva. Men om man ser ur det negativa perspektivet så skulle detta kunna leda till att fler tigger och blir vana vid att de får pengar utan att behöva arbeta eller anstränga sig vilket kan leda till att vi får fler tiggare.
Ett annat perspektiv är enligt pliktetiken och om man ser det positivt därifrån så har man en plikt (oftast religös och nedskriven) att ta hand om sitt samhälle och att hjälpa andra som är i nöd vilket man inte gör om man bara går förbi de personer som behöver ens hjälp allra mest. Medan ur ett negativt synsätt så har man oftast hört från sina föräldrar att inte prata med främlingar och den "plikten" mot föräldrarnas ord bryter man om man fortfarande är ett barn (under 18). Om man är över 18 så kanske man känner att det inte är ens skyldighet att ta hand om andra eftersom det finns organisationer och polis mm som kan ta hand om dem.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar