tisdag 14 oktober 2014

Novell "Pälsen" - Brev till Ellen från Richardt

  • Låtsas att du är Richardt. Skriv ett brev till Ellen där du ber henne rymma med dig och skilja sig från sin man.
Kära Ellen
När vi var unga så älskade jag dig högt. Men jag var för feg för att våga fria. När jag blev häradshövding 
hade jag hoppet om att det fanns en chans att glömma dig och byta ut din kärlek mot pengar. Jag blev förblindad av pengarna och trodde att jag inte skulle klara av att älska en fru. Tiden gick men jag kunde inte glömma dig. 

Du var en fattig flicka och tog vad du fick, därför blive du gift med doktor Henck. Inte av kärlek utan i hoppet om ett bättre liv. Förut var även jag en fattig pojk, men nu är jag en man nog med pengar och päls för att försörja en hustru. Du skulle få det bra hos mig, vi har älskat varandra en gång och kan göra det åter även om kärleken alltid har levat kvar. Nu har jag tagit mitt förnuft till fånga, du är värd mer än allt i denna värld. 

Jag ber dig Ellen, lämna din make. Gift dig med mig, vi försvinner iväg tillsammans och startar ett nytt liv. Gustav kommer aldrig kunna ge dig det liv du är förtjänt av. Han påstår dessutom att hans hälsa är vacklande och att han kommer avlida inom kort. Så kom med mig, jag vill dela mitt liv med ditt och återskapa lyckan vi en gång hade utan att behöva vara otrogen med dig mot min vän. Jag vet att du älskar mig och jag hoppas innerligt att du vet att jag alltid älskat dig. 

Om du precis som jag tar ditt förnuft till fånga och vill följa med mig på ditt livs resa. Kom då till hamnen klockan sju på Torsdag kväll, jag väntar på dig där. Du finner mig på båten Fortuna, vi seglar iväg tillsammans i kvällssolen och lever lyckligt i resten av våra liv. Jag lovar dig mitt hjärta och mitt liv, bara du kommer med mig. 

Din för evigt.
Många kyssar
Richardt 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar