onsdag 12 september 2012


Linn Martini ÅK 7b 13/9-12


  UPPHETTNING AV MAGNESIUM

UPPGIFT: Att bränna magnesium och att veta om det är en kemisk eller fysisk förändring. 

SYFTE: Lära sig att undersöka, känna igen förändringar och att kunna skriva redogörelse. 

HYPOTES: Jag tror att det kommer att bli en fysikalisk förändring. För att när vi gjorde det förra gången så har jag för mig att det började glöda när man höll de ovanför brännaren.

MATERIAL: Magnesium, batteri, lampa, magnet, petriskål, degeltång, tändstickor,sladdar,spik.

UTFÖRANDE: Vi tog allt material och tog det till vår arbetsplats. sedan testade vi egenskaperna på magnesiumet. Sedan testade alla i gruppen att bränna magnesiumet.

RESULTAT: Resultatet var att lågan började lysa starkt som jag gissade. Sedan efter det så blev det ett vitt pulver.

SLUTSATS: Kommentera hypotesen, Sammanfattning av resultat-förklaring. Min hypotes var rätt och det var en fysikalisk förändring, men det var ett mycket starkare ljus än vad jag trodde. 

Magnesium + syre ---> Magnesiumoxid

2 Mg + O2 ---> 2 MgO
             

2 kommentarer:

  1. Du skrev mycket och bra, det var en lättläst text. Det var inte bra att du glömde skriva slutsats.

    SvaraRadera
  2. Bra att alla rubrikerna finns med, beskriv i utförandet hur du testade egenskaperna.

    SvaraRadera