fredag 11 april 2014

BILDANALYS

BILDANALYS



Beskrivande del:
Om man kollar på den här bilden så kan man de att det längst ner finns ett fält med en ljus nyans av grön, som med den totala bildens form bildar en triangel. 

Framför fältet finns det långa,tjocka samt tunnare men starka cirkulära former som tillsammans bildar ett avlångt rektangulärt grönt föremål med en mörk nyans. Denna form är även rutigt eftersom de långa och runda men lite smalare/tunnare formerna bildar ett rutnät. Nedanför detta rektangulära föremål finns det många olika gröna och beiga 
spetsiga/ taggiga former av olika mörka samt ljusa nyanser. 
På båda sidorna om bilden så kan man se böljande former som har väldigt ojämna ytor. Den vänstra sidan består mest av höga, gröna och taggiga former med många och konturer medan den högra sidan till största delen har mer avrundade och mjuka former. 


I mitten av bilden så finns ett cirkulärt område med en mörk nyans av blå-grå. Den största  delen av området är en mörkare nyans av vit-grå som är samma ämne som resten av området men är i en fastare form. Denna fasta formen har ovala och långa hål mitt i som leder ner till det blå-grå området. 



Från den vänstra sidan av bilden där de höga, gröna och taggiga formerna finns och ut till mitten av den vänstra delen av det blå-grå området så kan man se en avlång form med en mörkbrun nyans som har ett litet föremål längst ut som är vitt längst upp men i olika nyanser av brun runt om.




Längst fram på bilden så kan man se höga och spetsiga föremål med en nyans av väldigt matt men ändå lite stark mörk grå färg. Där finns även andra höga föremål som istället är mer avrundade och har mer en grön-grå nyans. Eftersom föremålen sträcker sig så långt upp så blir det väldigt kallt vilket då leder till att det finns vita cirkulära former med olika mönster i mängder längst upp. 

Längst upp på bilden så finns ett fluffigt vitt fält av den lite mörkare nyansen.



Tolkande del:

Jag har valt min bild efter egentligen alla tre punkter. 

  • Åsikt: Jag tycker verkligen att landskap är vackra. Det finns så mycket liv och allt är så vackert och tagande. Sådana här platser får absolut inte ersättas av t.ex. villor eller byggnader över huvud taget. Platser som den här borde bli och förbli naturreservat där naturen kan få va ifred men besökas av människor som älskar den.  
  • Erfarenhet/upplevelse: Jag och pappa är naturmänniskor och gillar därför naturen väldigt mycket. Vi har varit i en del skogar och vandrat omkring tillsammans med naturen. Dessutom så har jag ”bestigit” ett litet berg som heter gurkberget i Norrland med farmor och badat i en liknande sjö med skog runt om kring i Skärseryd. 

Jag ser ett fantastiskt område som sprudlar av liv, den friska luften som är full av syre som bara finns på platser som den här kan jag nästan känna och andas in. 
Något av det första jag tänkte på när jag såg bilden var att jag undrade hur det skulle kännas att stå längst upp på berget ovan molnen. Så det är något som jag verkligen skulle vilja veta. 

Photo: Bob Frazer by David Cooper


Den här platsen känns som en sådan plats där det skulle kunna spelas in en film eller en plats för fotografering, eftersom det är en verkligt fantastisk plats att ha som bakrund! Min tanke är även besvarad eftersom i tjejens blogg där hon lagt upp fotot står att den första historien i ”Life After God” utspelas här 
(Cleveland Damm och reservoar) 


När den här bilden är tagen ser det ut som det är höst eller tidig vår. Eftersom en del växter och delar av berg och skogar är lite vissna men ändå ser gräset väldigt nytt och friskt ut. Det ser även ut som att det ligger ett istäcke kvar sedan vintern och vädret känns regnigt, vilket det är vid sen höst eller tidig vår. Så jag tror att den här platsen kommer att bli ännu mer fantastiskt vacker när våren och sommaren kommer. Eftersom det är då alla blommor och växter slår ut och alla slags djur kommer fram. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar