måndag 28 april 2014

Reflektion av prao

DAGISET HYDDAN:

När jag jobbade på Hyddan så började jag 08.30 - 15.00 och jag hade en halvtimmes rast.
Jag arbetade jag tillsammans med Berit, Sandra, Frida och alla barnen. De som jobbar där har prestationslön. De har en grundlön som sedan kan höjas eller sänkas beroende på hur bra de jobbar och om de kommer med idéer  eller inte mm.
Eftersom jag jobbade med barn så var stämningen ganska vild men när det blev för mycket så lugnade dem ner sig efter att lärarna hade sagt till. Men alla var trevliga och det var inte några problem alls med att komma överens.
Det största problemet var nog att räcka till. Alla barnen ville va tillsammans med en på samma gång och om de inte fick det så började de gråta. Man fick också väldigt lätt ont i huvudet eftersom det är en väldigt påfrestande miljö. Eftersom barnen inte äter särskilt mycket så lagade inte häller kocken så mycket mat. Därför så blev jag inte riktigt mätt på den maten som jag fick, även om den var god.
Det kändes bra att få prova på hur det var att vara där men det kändes inte riktigt som jag arbetade, det var ungefär som att ha rast hela tiden. Jag fick göra i princip vad jag ville, så länge jag va med barnen. Jag skulle inte kunna tänka mig att bli fast anställd där. Att jobba på dagis är inte något för mig, även om jag gillar barn. Jag tycker inte att något av ställena (skolan/praon) var svårare än den andra. Men om jag måste välja så är det nog skolan eftersom det är mer att tänka på och mer press. Men ändån är de ganska lika. Både i skolan och på praon så måste jag lära mig nya saker som är olika svåra/lätta och efteråt så fick jag ett utlåtande som förklarar hur de tyckte att jag var (betyg)
Jag har haft det bra där och det gjorde jag även innan då jag gick på det dagiset.

BUKETTEN:

Jag började 10.00 och slutade 16.00 + en timmes rast.
De som jag arbetade tillsammans med är Josefin, Waldemar, Kennet, Annelie, Gun och Jessica. Sen var det många andra som kom och gick hela tiden som jag inte vet vilka de var.
Stämningen var bra och lugn den tiden jag var där eftersom jag inte jobbade så sent. De flesta kunder kommer förmodligen efter att de slutat jobba och då var inte jag där.
Personalen kändes lite kall i början och gav mig bara uppgifter som att dammsuga, tvätta fönster och inventera. Men med tiden så fick jag göra mer och mer saker som att vattna blommor, packa upp + snitta och ställa fram blommor, prissätta olika växter och dessutom binda buketter.
Det fanns inte några problem förutom att jag saknade en stol att sitta på emellanåt.
Eftersom jag tog med egen mat dit så blev jag även mätt varje dag.
Här kändes det mer som att jag jobbade, jag hade grejer att göra för det mesta.
Jag gillar blommor men att börja jobba där känns inte som att det är så stor chans att jag gör.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar