onsdag 18 mars 2015

Konsthistoria

      Jag har fått två personer från bilden "danserskor  och musiker"  (två länkar!) som jag satt in i en annan miljö utan att veta ursprunget av personerna. Det visade sig att min målning blev väldigt annorlunda än den ursprungliga målningen. 

                            1)Finns det en given konstnär ? Berätta kort om denne. Vilken tid verkade hen i?   
       Eftersom det är en fornegyptisk målning så finns det ingen specifik konstnär. Den är målad 1350 f.kr. vid Nebamuns grav i Luxor i Egypten.

2)                                        2)Varför är bilden gjord (=syfte)? Hur påverkar det sättet bilden är utförd? Vill konstnären eller          uppdragsgivaren avbilda en religiös händelse eller situation?
      Bilden är gjord för att den döda (Nebamuns) ska få ta med (kanske sina egna) musiker och danserskor in i dödsriket och till nästa liv. Det är en religös händelse i sig eftersom det är egypternas tro på livet efter döden som har gjort att de bestämt sig för att måla eller placera saker vid graven. Detta är även bra för historiker och arkitekter eftersom deras målningar berättar om hela deras kultur och sätt att leva. Därför vet vi så mycket om det antika Egypten idag.
3) Beskriv bilden!
a.     Vad föreställer bilden?
Den föreställer sex kvinnor varav två dansar iklädda endast accessoarer, en som spelar dubbelflöjt och tre som sitter och klappar. De är i en miljö som ser ut såhär: (nästa punkt)
b.     Vilken miljö är människan insatt i (eller är kroppen det enda viktiga i bilden)
Bakgrunden är en "vägg" med hyroglyfer som förmodligen säger något i stil med "måtte du få med dig din musik, kvinnor och din trädgård in i nästa liv" och till höger kan man se vaser med olika blommor i som då ska föreställa trädgården. 
c.      Är kroppen naturligt eller överdrivet avbildad? Vad är tanken med det?
 De är målade så att man delvis ser hela kroppen trots att man ser dem från sidan. Detta är för att man skull se så mycket som möjligt av människan. Men eftersom dessa kvinnor var slavar så är de inte helt framställda och fullt synliga. Men det är framförallt människorna som är viktiga men även texten och trädgården är viktig.
d.     Tycker du om bilden? Uttryck en personlig åsikt. Motivera dig. Du behöver inte tycka om bilden, men om du tycker att den suger, berätta varför.
Det är en religös bild som är betydligt trevligare och vackrare än den som jag målade med hjälp av två av kvinnorna. Det är en bild som beskriver deras kultur och tro vilket är vackert i sig. Det är inte en bild som man tänker "wow vad fin/snygg" men den har en fin tanke bakom där tjänarna är lojala mot sin herre och behandlar denne med respekt efter döden. Inte min favorit men jag har absolut inget emot den.

När jag fick uppgiften och mitt nummer med figurer så såg de ut såhär:


Den första tanke som kom upp i mitt huvud var att figuren till höger var på väg mot figuren till vänster med ett föremål i handen. Det såg även ut som om figuren till vänster var i underläge. Eftersom mannen i princip alltid har haft högre status än kvinnan så bestämde jag mig för att göra det så.


Vi fick välja om jag ville ha dem påklädda eller nakna och eftersom kvinnan var i underläge så målade jag av henne naken, med håret som täcker överkroppen och pålen som hon är fastbunden vid täcker resten av kroppen. Mannen som är i överläge gav jag en yxa och senare bestämde jag mig för att klä på honom.

Nu var det bara bakgrunden kvar, jag ville ha något som var fint men ändå mörkt där ingen är. Jag började med att måla himmeln gråsvart med några moln som var ljusgrå. Eftersom det inte fanns några svampar som jag kunde använda att fördela färgen så använde jag papper istället vilket blev rätt bra. I mitten lät jag en bit av pappret vara omålat vilket blev en fullmåne för att stället skulle få lite ljus. Sen blev det att jag gjorde en sjö med en liten ö där jag valde att placera ut människorna. Även det färglade jag med papper. Man brukar se speglingar av månen på vattenytan så det fixade jag med en vit färgpenna. Men det kändes tomt så jag valde att sätta ut vass och facklor i sjön med hjälp av pastell (det var svårt att få dem att se naturliga ut med en naturlig eld). Men när jag väl hade fixat det så färglade jag människorna. Först med vanliga pennor men det såg ut som de var genomskinliga så jag fick måla om dem med vattenfärg. Eftersom ljuset brukar ge skuggor så ville jag få med lite skuggor för att få målningen att se lite verklig ut. Men ljuset från månen och facklorna kom från olika håll vilket gjorde att det var väldigt svårt att rita skuggor. Jag löste det genom att rita lite ljusare partier med färgpennor där elden träffade mannen och skuggor med blyertspenna där månens ljus inte kom åt. Till sist lade jag till lite detaljer . Det färdiga resultatet blev såhär:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar